
Wat is Human Capital
Human Capital aantrekken en behouden wordt belangrijker dan ooit en vormt de groeimotor van je bedrijf. Die wil je toch niet lam leggen?
Klagen en zagen heeft nog nooit wat opgeleverd. De klassieke HR-recepten mogen dan niet meer aanslaan, dat betekent niet dat er geen oplossingen zijn. Vertrekken vanuit de échte wensen van je huidige en toekomstige werknemers is the way to go. Gebaseerd op een actueel actieplan. Dat is exact waarbij we je bij Umani Agency mee op weg helpen.
Goede mensen vinden én houden, begin er vandaag de dag maar aan … Het aantal vacatures swingt de pan uit en iedereen zoekt naar die ene witte merel. Heel wat bedrijven smeken om nieuwe mensen, maar de vijver is volledig leeggevist, althans wanneer je bij de klassieke HR-aanpak blijft zweren. Hier en daar worden wat slogans opgeworpen, maar échte verandering? Zeldzaam.
Werknemers zitten aan de knoppen van je bedrijf
Vandaag de dag zitten (kandidaat)-werknemers aan de knoppen. Zij bepalen zelf voor wie, wanneer, voor welke termijn en aan welke voorwaarden ze aan de slag gaan. De huidige werknemer is kieskeurig, weet vaak verdomd goed wat hij/zij wil en wil een veel flexibelere carrière. En toch spelen bedrijven daar amper op in. Ze blijven maar grijpen naar werving- en selectietools die al lang niet meer werken en vissen zo keer op keer naast het talent of zien hun toppers vertrekken. Ervaring mee?
Dingen die vandaag nog weinig zoden aan de dijk brengen? Traditionele advertenties, schriftelijke en mondelijke proeven, assessments, … Kortom, alles waar je jarenlang bij gezweerd hebt en best wel wat succes mee hebt gehaald. Alleen: dat wat toen …
Laat employer branding geen gimmick zijn
Nog een kleine onthulling? Door enkel te spreken over ‘employer branding’, maar je er vervolgens mee vanaf te maken met een hip filmpje op de sociale media, verleg je nog geen kiezeltje.
Waarom deze klassiekers hun kracht verloren zijn? Omdat het oude wijn is in nieuwe zakken. Vaak vertrekken bedrijven nog steeds van wat ze zelf voor ogen hebben, met de competenties die zij daarvoor nodig achten. Alle vakjes moeten worden afgevinkt. Hier komt de koude douche: zo werkt het niet meer.
Als je moet strijden voor talent en de jobs voor deze toppers voor het rapen liggen, dan vertragen ellenlange selectierondes alles. Je misloopt talent. Bovendien houd je maar beter rekening met de work-life balans van deze kleppers, die veel meer evenwicht wensen. Het wensenlijstje van de kandidaat staat daarbij centraal en goed luisteren is de boodschap. Zorg dat je medewerkers niet de kans krijgen om zich miskend te voelen, maar engageer en anticipeer.
Tijd voor het Human Capital Canvas
De aanpak die wij voor ogen hebben? Radicaal anders. Een andere mindset is nodig om een Human Capital Shift te maken. Concreet betekent dit dat je HR-aanpak moet worden afgestemd op het aanwezige talent. Zorg dat je je medewerkers door en door kent. Waar krijgen ze energie van? Welke taken liggen hun? Hoe is de situatie thuis,? Waar liggen hun ambities en welke talenten kunnen ze niet benutten? Stuk voor stuk vragen die in een open communicatie aan bod moeten komen.
Heb je die individuele antwoorden, dan heb je de input in handen om op individueel niveau aan jobdesign en jobcrafting te doen. Je gaat de functies dus eigenlijk aanpassen aan het aanwezige talent en niet andersom. Zo gaat elk talent optimaal functioneren, volledig in lijn met de persoonlijke behoeften en wensen.
Hoe we dat concreet doen? Met ons allesomvattend Human Capital Canvas model. Een makkelijk te hanteren stappenplan met 11 bouwstenen, waarbij we zowel een strategisch, duurzaam als concreet actieplan tot uitvoering brengen. Dé leidraad voor bedrijven die écht een koerswijziging wensen en talent willen aantrekken en behouden.
Meer weten?
Getriggerd door onze visie en aanpak? Contacteer ons. We bespreken graag samen met jou de mogelijkheden en helpen je mee ‘The War for Talent’ winnen.
Ps. Ook in Made in Limburg hebben we onze visie al uiteen gezet. Het artikel lees je hier.
Human Capital aantrekken en behouden wordt belangrijker dan ooit en vormt de groeimotor van je bedrijf. Die wil je toch niet lam leggen?
Vissen in een droge vijver heeft geen nut, het kan en moet anders. Bij Umani Agency hebben we een duidelijke mening over de traditionele manier
Een nieuwe manier van werken. Contacteer ons
en we luisteren graag naar jouw verhaal.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |