In het artikel van de HR-bijlage bij Trends kon je de visie van Sarah al lezen op de nieuwe manier van aanwerven. De traditionele HR-tools schieten te kort en bij Umani Agency schuiven we het Human Capital Canvas naar voor als oplossing. Maar wat is dat nu eigenlijk dat canvas? We zetten de belangrijkste fundamenten even voor je op een rijtje:

De basis om op te bouwen

Het Human Capital Canvas vormt het fundament onder je rekreturing en eigenlijk je volledige HR-strategie. Samen met jou gaan we aan de slag om het DNA van je onderneming boven water te krijgen, de plus- en pijnpunten van je HR-strategie bloot te leggen en reiken we de tools aan om jou te helpen de War for Talent te winnen. Deze aanpak hebben we samengevat in 11 bouwstenen die samen de noodzakelijke Human Capital Shift mogelijk maken. 

human capital canvas

Wat is er nodig om de Human Capital Shift te maken?

Samen met jou brengen we de toekomstige uitdagingen van je onderneming en werknemers in kaart. Vervolgens gaan we kijken welk talent er momenteel aanwezig is en hoe we dat kunnen laten evolueren om in het toekomstige plaatje te passen. Vaak kan je door middel van job crafting en job design talent dat al aanwezig is beter benutten. Bovendien zorgt dit vaak voor meer geëngageerde medewerkers die langer blijven. Voor elke medewerker tekenen we een groeipad uit op maat, vaak een combinatie van training en coaching. Verder komen ook de open ruimtes boven water waar nieuw talent nodig is. Zo kan er gericht aangeworven worden.

Maar daar stopt het niet ….

Een goede interne communicatie, een duidelijke missie en visie en glasheldere structuren zijn nodig om talent aan te trekken en te behouden. We evalueren de organisatiestructuur, signaleren kansen en verbeterpunten en werken samen aan een nieuwe manier om talent aan te trekken, te koesteren en te laten evolueren. Luisteren naar nieuwe medewerkers en hun visie is daarbij cruciaal, zij kijken immers nog onbevangen naar de organisatie en zorgen voor input van goudwaarde.

Maak van jouw onderneming een talentmagneet

Een herkenbare en unieke cultuur en een heldere identiteit zorgen ervoor dat medewerkers zich kunnen ontpoppen tot echte ambassadeurs. Zij vormen je voornaamste uithangbord in de War for Talent en dat benut je dan ook maar beter optimaal. Het is dan ook de taak van HR om de DNA van de organisatie in de bloedbanen van de eigen medewerkers te krijgen. Om een sterk employer brand neer te zetten, is interne gedragenheid cruciaal. Ook daar geven we je de nodige makkelijk bruikbare tools voor in handen.

11 bouwstenen voor een perfect evenwicht

Uiteraard zijn de 11 bouwstenen van ons Human Capital Canvas niet lukraak gekozen. Ze dragen stuk voor stuk bij aan de Human Capital Shift die elke organisatie toekomstgericht moet maken. Ze vormen een uitgekiende mix van mensgerichte en organisatorische stappen die gezet moeten worden. Wij leveren de nodige inzichten, maar denken ook graag verder met je mee en kunnen helpen om ze in de praktijk ingang te doen vinden en te implementeren.

Meer weten over het HCC en onze aanpak? 

Zelf aan de slag met het canvas? Download het alvast hier. Uiteraard staan we voor je klaar om je te begeleiden en samen met jou je organisatie mee klaar te stomen voor de toekomst. Contacteer ons voor een afspraak en we vertellen je er graag meer over.

Human Capital Canvas Umani Agency